Cotswolds dag 2 t/m 5

5 mei 2019 - Bristol, Verenigd Koninkrijk

Als eerste gaan we op deze wederom zonnige dag naar Castle Combe, een van de pareltjes in de Cotswold.

Castle Combe

Het is eigenlijk een lang gerekt straatje vol met mooie huizen. Verderop is er een Manor, herenhuis, zoals we die vaker tegen zullen komen deze reis.

Het Manor is nu een hotel maar je kunt er binnen lopen om te zien hoe enorm het allemaal is. Dus niet alleen van buiten maar zeker ook van binnen.

Dan vervolgen we onze weg door smalle weggetjes en over de zogenaamde A wegen naar Horton waar we een schitterende school zien en via wat omwegen vanwege een roadblock ook nog de bescheiden Manor van Horton Court.

Horton

Het is niet erg dat we een flink stuk moeten omrijden want de omgeving is mooi en verveeld dus niet. Terug bij de hoofdweg rijden we verder naar Avebury waar een aantal velden vol liggen met losse enorme stenen genaamd the Henge. Vergelijkbaar met Stonehenge maar dan zeer verspreid. Deze nederzetting is inmiddels 6000 jaar geleden opgezet.

Avebury

Behalve dit archeologisch gebied heeft het dorpje ook nog mooie cottages en een kerk met een voorportaal in de aanbieding. Pauze maken we in de Red Lion, een pub in een schitterend huis.

Avebury

Dag 3 gaan we net buiten de Cotswold beleven. We rijden naar Cheddar, ja het dorpje van de beroemde kaas. In overvloed aanbod aan soorten in het dorp. Ook in het dorp een mooi houten huis en het zwaard van Excalabur steekt in de grond. Maar de reden dat we hier zijn is de Gorge, de kloof. Je kunt er doorheen rijden maar wandelen moet je bovenlangs en dat is wat wij gaan doen, Eerst aan de linker zijde en terug via de rechter zijden van de kloof. Het is redelijk pittig aan het begin en halverwege omdat er een behoorlijk hoogteverschil overwonnen moet worden. De totale afstand op en neer is iets meer dan 5 km. Wij doen er 3 uur over omdat je onderweg uiteraard wat foto's maakt, wat eet en drinkt en geniet van het weidse uitzicht.

Cheddar

Cheddar

Op Dag 4 staat er niet zoveel op het programma maar de dag is al snel vol. Eerst gaan we naar Lacock, ook wel het Harry Potter dorp genoemd omdat delen uit een van de films hier opgenomen is. Ja uiteraard want de hele entourage is hier oud en zeer leuk.

The Cotswolds

Ook hier maakt het fotoapparaat weer overuren want het ene huisje is nog mooier dan het andere. Jammer genoeg staan op vele plaatsen auto's geparkeerd waardoor sommige foto's niet gemaakt worden.

Lacrock

Hier struinen we 2 uur door, eten heerlijk rabarbercake en gaan verder de omgeving verkennen. Via lieflijke straatjes met onderweg wederom vele mooie huizen en natuur geraken we in Great Chalfield.

Great Chalfield

Het is een Manor, geweldig mooi met ontzettend mooie tuinen erom heen. Het heeft zelfs een eigen kerkje.

Het laatste bezoek voor vandaag brengen we aan Bath. Eerst gaan we naar Sham Castle, althans wat er nog van over is. En dat is zeeeeeer mooi.

Het is helaas alleen nog maar de voorgevel maar die is echt schitterend. Het ligt wat buiten de stad naast de golfterrein.

Bath

Dan duiken we de stad in, meer bepaald naar de Romeinse Baden. De entree is (2019) £ 16.50 (reductie voor 65+) Maar dat is het zeer zeker waard. Helaas is het er erg druk, lijkt wel of alle scholen uit de buurt vandaag aanwezig zijn. Desalniettemin genieten we ervan en na enige uren is het tijd om terug naar Bristol te gaan.

Bath

Dag 5 is onze laatste dag die we doen vanaf Bristol. Als eerste gaan we naar de Covered Market van Bristol. In een mooie hal is alles verkrijgbaar voor eten en drinken maar ook allerdaagse dingen zijn er te koop. Het parkeren is trouwens duur hier in de stad. Lijken op de prijzen van Amsterdam.

Bristol

Via de tolbrug maken we de oversteek naar Wales en niet veel later zijn we bij het Chepstow Castle. Voor de entreeprijs a £ 6.50 (reductie voor 60+) kan je gaan genieten van dit enorm grote en mooie kasteel dat nog redelijk in tact is. We hebben bijna 2 uur nodig om alle hoeken en gaten te bekijken.

Chepstow Castle

Niet veel verder gaan we naar Raglan Castle. Minder groot, minder aantrekkelijk, in mindere staat in vergelijking met Chepstow maar toch hetzelfde entreegeld.

Raglan Castle

Tenslotte rijden we nog via allerlei leuke weggetjes naar White Castle. Hier geen entree maar daarvoor is er ook niet zo veel te zien. Maar toch leuk genoeg om er effen geweest te zijn vooral omdat we toch al redelijk in de buurt waren. Er zijn nog veel meer kastelen in Wales maar die doen we ooit nog eens want we komen zeker nog eens terug naar dit deel van het Verenigd Koninkrijk.

White Castle

Tot zo ver de eerste dagen vanuit Bristol met Fox & Goose als onderkomen. We hebben er heerlijk gegeten ook het ontbijt dat uiteraard een Engels ontbijt was. Vooraf hadden we het daar niet zo op staan maar we zijn helemaal om. We maken het tegenwoordig ook thuis regelmatig.

Voor meer info en foto's verwijs ik graag naar www.cotswoldway.jouwweb.nl

Ook de foto's hieronder geven al meer indruk over al het mooist dat dit deel van Engeland te bieden heeft.

Het volgende blog zal de volgende dagen in The Cotswold dag 6 t/m …. zijn. Tot dan.