Dag 10 Engeland 2019

11 november 2019 - Salisbury, Verenigd Koninkrijk

Onze overnachting was maar enkele kilometers verwijderd van Bradford on Avon.

Bradford on Avon

Een aardig dorp met enkele opvallende gebouwen waaronder die van The Bridge.

Bradford on Avon

Voor de volgende bestemming rijden we richting Devizes want daar vlakbij is Caen Hill Locks.

Caen Hill Locks

In het kanaal,dat al vele jaren geleden gegraven is, is een heuvel opgenomen. De vraag was hoe krijgen we de schepen c.q. bootjes dan boven c.q. beneden van deze heuvel?

De oplossing was redelijk simpel, de uitvoering duurde wat langer maar zie hier het resultaat.

Caen Hill Locks

Over een lengte van circa 3 km zijn maar liefst 26 sluisjes kort na elkaar gemaakt. Daarnaast zijn er in het kanaal nog veel meer sluisjes, maar dat terzijde. De sluisjes zijn net zo breed en lang dat er 2 canalboten in kunnen.

Om de heuvel op of af te gaan hebben de schippers minimaal 3 maar op drukke dagen ook 5 of nog meer uren nodig om dat te overwinnen.

En daarbij komt dat ze zelfstandig de sluisjes moeten openen en sluiten. Dus eigenlijk moeten ze altijd met 3 man zijn. 1 schipper en 2 voor het bedienen van de sluisjes. Nu zijn er in drukke tijden altijd wel vrijwilligers die mee helpen met de bootjes die maar met 1 of 2 personen zijn.

Caen Hill Locks

Het is een geweldig schouwspel. Langs het kanaal loopt een pad waar lekker gewandeld kan worden en zo de bootjes te zien zijn die langzaam maar zeker op of af gaan.

Op de weg verder naar het volgende doel rijden we langs Stonehenge. Maar het is net gaan regenen dus slaan we het over. Entree is trouwens £ 25

Een stuk verderop ligt Salisbury waar we naar het oude centrum gaan.

on the road

Voor de overnachting blijven we in de buurt, Odstock, waar we een zeer goed B&B nemen.