Jurassic Coast Zuid Engeland

4 januari 2020 - Jurassic Coast, Verenigd Koninkrijk

JC

Duddle doorWat en waar is het?

Een groot deel van de zuidkust van Engeland heet Jurassic Coast. Jurassic betekend eigenlijk een tijdperk van eeuwen geleden en zo is de kust dan ook ontstaan.

Over een lengte van 155 km, te beginnen in Studland, Dorset, waar de rotsen uit krijt bestaan naar Orcombe Point nabij Exmouth in Devon waar de rotsen inmiddels donkerbruin zijn.

Ter hoogte van West Bay zijn ze goudgeel gekleurd maar zien er voor de rest hetzelfde uit.

De Jurassic coast is sinds 2001 Werelderfgoed.

Ladram Bay

Overal kan er uitgebreid gewandeld worden over het South West Footpath, je bepaald zelf waar en hoelang je lopen wilt. Maar vergis je niet, het is pittig bergop en af lopen dus goed schoeisel en een goede conditie zijn nodig.

Burton Bradstock

Voor mijn verhaal start ik in Studland waar we naar Old Harry Rocks gaan. Daarvoor rijden we via leuke smalle weggetjes naar Studland waar we south beach aanhouden. Betalen het parkeergeld voor 2 uur (dit is de minimale tijd die je nodig hebt) en gaat op pad dat begint bij de openbare toiletten. 30 minuten later ben je er en dat ziet zo uit. (Foto onder)

old harry rocks

Hier zijn de rotsen witter dan de beroemde White Cliffs of Dover.

Overigens nog witter zijn ze bij Beach Head, nabij Eastbourne. Maar dat deel valt niet onder de Jurassic Coast terwijl het toch dezelfde rotsen zijn. Maar dat terzijde.

old harry rocks

Een leuke tussenstop is Corfe Castle dat je wellicht al hebt zien liggen.

Corfe Castle

Vervolgens is het gebied onder Wareham aan de beurt. Rij naar Lulworth West en volg de borden naar Duddle door. Duddle is een oud Engels woord voor een gat en zo ziet deze in de zee uitstekende rots er dan ook uit. (Zie allereerste foto van dit verhaal) Aan de andere kant van Duddle ligt Man O War beach dat je bereikt via de trappen.

Man O War Beach

Vanaf daar heb je 2 mogelijkheden om naar het bekende Lulworth Cove te gaan n.l. te voet of met de auto. Wij kiezen voor het kustpad dat na 30 minuten eindigd bij de Cove.

Lulworth Cove

Of beter gezegd, je ziet eerst Stair Hole, een soort natuurlijk zwembad dat direct bij de Cove ligt.

Stair Hole

Het dorpje bied nog diverse mogelijkheden om te lunchen en voor de fossielen zoekers is er een Fossil Forest aan de andere kant van de Cove. En houd je van kastelen dan ligt iets verderop Lulworth Castle dat bezocht kan worden.

Lulworth Castle

De Jurassic coast verder volgen brengt je naar het schiereiland Portland waar je bij Portland Bill, nabij de vuurtoren, naar de Pulpit Rock (Spreekstoel) kunt gaan kijken. Vanaf de parkeerplaats is het enkele minuten lopen.

Pulpit Rock

Dan gaan we naar de omgevingbwaar de rotsen goudgeel zijn. Burton Bradford en West Bay zijn hier de trekpleisters.

West Bay

Vooral West Bay is een bezoek waard al is het maar voor de grote tweede hands zaak in een oud magazijn gebouw.

Niet veel verder ligt het leuke Lyme Regis. Hier geen rotsen maar wel een drukke boel. Hier heb je, net als in heel Engeland, de mogelijkheid voor de beroemde Fish and Chips. Alleen hier is de vis een stuk verser en dus lekkerder. Bezoek hier ook de beroemde The Cobb due wereldwijd bekend werd door de film A French luitenant met M. Streep. En ook hier is er een mogelijkheid om fossielen te zoeken.

Lyme Regis

De laatste interessante plek om te bezoeken is Ladram Bay. Dit is redelijk dichtbij Sidmouth. De route erheen is heerlijk door smalle paden waar de spiegel regelmatig naar binnen klappen. Maar geen nood, de Engelse zijn over het algemeen een heer in het verkeer.

Ladram Bay

Om hier te gaan wandelen of naar het strand te gaan kost maar liefst 10 pond. Althans als je met de auto erheen gaat. Want de 10 pond is voor het parkeren. Elders parkeren kan alleen 1 km eerder in een klein dorpje.

Voor mooie panorama’s kan je het beste zowel links als rechts de rotsen oplopen.

Voor ons was dit het eindstation van Jurassic Coast. Je zou nog een stuk verder kunnen tot aan het eindpunt of uiteraard overal heen waar je maar naar toe zou willen gaan.

Mijn andere blogs vind je hier:  http://www.italia.reislogger.nl    http://www.ontdekusa.reislogger.nl