Dag 1/2 Engeland 2019

7 november 2019 - Goudhurst, Verenigd Koninkrijk

Op dag 1 rijden we naar Duinkerke (F) om daar de ferry te nemen naar Dover. De zee is zeer ruig waardoor er vertragingen optreden. Je moet je goed vasthouden als je iets wilt gaan doen want de golven zorgen zelfs bij zo een groot schip voor behoorlijke bewegingen.

In Dover hebben we een overnachting gereserveerd in Alma Hostel. Schandalig, en dan heb ik het niet over de kleine kamer maar over de reuk (muf) en vocht. Geen aanrader dus.

Dag 2

Na een korte rit zijn we bij Leeds Castle, niet te verwarren met Leeds een grote stad noordelijker in Engeland.

De entree is £ 26,50 en dat is behoorlijk want naar euro's is het meer dan € 31,00 p.p.

Dan maar even eromheen lopen om zodoende het kasteel toch te kunnen zien. En al lopend over het public footpath zien we een draaihekje en we zijn in het park van het kasteel. En mooi en zeer groot park zoals dat vaker voorkomt bij kastelen of Manors en Halls (enorme herenhuizen)

15 minuten laten zijn we bij het kasteel en we lopen naar binnen. Ja we kunnen gewoon, dus gratis, naar binnen.

Leeds Castle

En zo kunnen we alle vertrekken van dit kasteel bekijken en moet toegeven het is mooi. Of het ook de £ 26,50 vergoed? Nee! Maar in de loop van de komende dagen zal blijken dat dit soort bedragen heel gewoon zijn hier. Het valt vaak onder National Trust en ja om het te onderhouden kost veel geld. Dus enerzijds snappen we het wel maar anderzijds kan je voor dit geld in Nederland naar een attractiepark b.v.

Leeds Castle

Maar goed we zijn nu alles bij elkaar menig uurtje aanwezig want behalve het kasteel is er een doolhof en een grot die zeker ontdekt moeten gaan worden. En voor de kinderen is er een ruime speelplaats. En Midget golf kan er ook gespeeld worden. Dus eigenlijk is dit ook een soort attractiepark.

Leeds Castle

Na de lunch rijden we naar Stoneracre, dit is een groot vakwerkhuis. Een Manor dus. Het is gesloten en moeten we het doen met wat foto's van over het hekwerk.

Stoneacre

Dan verder via allerlei smalle weggetjes waarbij in regelmatig de spiegels inklap (kan dat gelukkig snel handmatig in de auto doen) en we rijden door weggetjes die op holle wegen lijken maar het niet zijn. Maar door de begroeiing zijn het net tunnels. Geweldig.

En als je het verslag van The Cotswold gelezen heb dan weet je dat het links rijden in de eigen auto een openbaring is.

Lekker genietend van het autotochtje komen in de buurt van Goudhust en Sissinghurst langs de zogenaamde Oats houses.

Sissinghurst

Lijken een beetje op de trulli in Italië en hebben gediend om de hop, die nodig is voor de bereiding van bier, te laten drogen.

Er zijn vele varianten en we maken dan ook regelmatig een stop om deze leuke "huisjes" te bekijken.

En zo komen wij bij Scotney Castle. Ook hier een hoge entreeprijs n.l. £ 15,75. Het kasteel is heel klein en het is meer ruïne maar het is leuk gelegen aan een meertje. Is het geld eigenlijk niet waard. Maar er is geen andere manier om het te zien dus moet je wel entree betalen. En er is geen sluipweggetje.

Voor de overnachting rijden we naar Royal Tunbridge Wells.

Het hele verhaal en meer foto's zie je op www.engelandse.jouwweb.nl